Geldverstrekkers en BKR-registraties

Overkreditering

Lenen, we doen het steeds vaker. Voor een woning, voor duurzame consumptiegoederen, zoals een auto of een wasmachine. Ook voor investeringen in ons huis, zoals een verbouwing van keuken of badkamer en voor consumptieve uitgaven, zoals vakanties of een huwelijksfeest.  

Macro-economisch vervullen leningen een belangrijke rol. Want door leningen te verstrekken, wordt de hoeveelheid geld in omloop vergroot. Een uitstekende manier om de nationale productie te verhogen. Als in een land veel geld wordt geleend dan is dat vaak een signaal dat de economie van dat land groeit en bloeit.  Toch is er ook een gevaar verbonden aan leningen. Namelijk overkreditering. Het verschijnsel dat mensen zoveel hebben geleend dat ze moeite hebben om de rente en aflossing te kunnen betalen. Als dit op grote schaal gebeurt, stoppen banken met kredietverstrekking en raakt de economie gemakkelijk in een recessie.

 

Significant risico

Om overkreditering en faillissement van de klant te voorkomen, willen geldverstrekkers, die hypothecaire leningen faciliteren, graag weten welke betalingsverplichtingen een aanvrager al is aangegaan. Immers, als je een hoge geldlening als een hypotheek verstrekt aan iemand die al veel lopende leningen heeft, loop je als geldverstrekker een behoorlijk risico. Geldverstrekkers zijn logischerwijs niet genegen om veel risico te lopen op hun leningen. 

 

BKR: Centrale registratie van kredieten

Om de gevaren van overkreditering te beperken is in 1965 het Bureau Kredietregistratie opgericht (BKR). Deze non-profitorganisatie registreert de leningen van alle Nederlanders. Van iedereen die een consumptief krediet heeft afgesloten, heeft het Bureau Kredietregistratie een registratie met de hoogte van het geleende bedrag. 

 

Banken, postorderbedrijven en  creditcardmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om elk verstrekt krediet aan te melden bij het BKR. Ook autoleasemaatschappij kiezen er steeds vaker voor, ter bescherming van hun klanten, om langlopende leasecontracten te melden bij het BKR. Op zijn beurt registreert het BKR al deze informatie in een database die geraadpleegd kan worden door kredietverstrekkers, waaronder ook banken die hypotheken verstrekken. 

Geldverstrekkers

Geldverstrekkers maken graag gebruik van de informatie van het BKR. Zo wordt standaard de status van de aanvrager opgevraagd bij elke hypotheekaanvraag. Dat is een van de eerste checks die hypotheekacceptanten uitvoeren. 

Op zich is dat ook geen probleem, mits de aanvrager hiermee vooraf akkoord is gegaan. In ieder geval geeft dit aan hoezeer de dienstverlening van het BKR door de jaren heen gemeengoed is geworden als hulpmiddel tegen overkreditering van particulieren.

Verstrek jij hypotheekaanvragen en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Of wil je juist de volgende stap maken in je carrière en gaan werken als hypotheekacceptant? Bekijk dan de vacatures voor hypotheekacceptanten