Hardlopen

Nu de wintermaanden definitief achter ons lijken te liggen kan heel hardlopend Nederland weer opgelucht ademhalen. De start van de lente betekent ook dat er veel mensen eindelijk maar is de hardloopschoenen uit de kast pakken en starten met hardlopen. Helaas betekent dit ook vaak dat de startende hardlopers vaak blessures oplopen terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig is want blessures ontstaan door hardlopen zijn heel eenvoudig te voorkomen.

Doordat het aantal hardlopers in Nederland de laatste jaren alleen maar toeneemt zie je deze stijging ook terug in het aantal blessures. Op voetbal na is hardlopen de sport waarbij de meeste blessures voorkomen, dit terwijl er geen sprake is van lichamelijk contact. In 2014 steeg het aantal hardloopblessures naar 710.000, dit zijn er bijna 100.000 meer dan in 2013. Voor een beginnende hardloper is het risico op een blessure meer dan twee zo groot als bij een gevorderde loper. Los van een minder goed getraind lichaam doen beginnende hardlopers ook vaak een minder goede warming-up want de kans op blessures ernstig vergroot.

Een vaak voorkomende blessure bij hardlopers is dat ze last krijgen van hun gewrichten. Naast een tijdelijke stop van de activiteiten zijn er ook supplementen voor gewrichten zoals Arthroligo. Deze natuurlijke supplementen stimuleren het herstel van gewrichtskraakbeen en zijn daardoor een soort smeermiddel voor de gewrichten. Dit is dus het ideale supplement wanneer iemand moeite heeft met de mobiliteit van de schouders, heupen en knieën. Toch is voorkomen beter dan genezen en is het dus als beginnende hardloper erg verstandig om ten aller tijden een goede warming-up te maken. Dit houdt in voldoende lichamelijke activiteiten in een rustig tempo en ook erg belangrijk het goed oprekken en strekken van de spieren. Daarnaast is het belangrijk om niet te enthousiast te starten met hardlopen en dus het allemaal rustig op te bouwen.

 

Voor meer info : Bezoek de bron van dit bericht