Steeds meer bedrijven zetten Artificial Intelligence in. Ze gebruiken verschillende soorten AI-toepassingen, waarmee bijvoorbeeld artikelen worden geschreven of facturen kunnen worden ingeboekt. Via AI kan er wat worden gedaan aan de krapte op onze arbeidsmarkt, meent Raoul Rahimbaks, CEO van consultancybedrijf Atomeus. Artificial intelligence is niet meer weg te denken in onze digitale transformatie. Waarvoor kunnen bedrijven AI inzetten? “Overal waar je data tegenkomt in een organisatie. Je kunt voor heel veel dingen AI gebruiken. De moeilijkheidsgraad zit in de kwaliteit van de data, de informatie die beschikbaar is. En ook de betrouwbaarheid daarvan. In de zakelijke dienstverlening kun je AI inzetten bij de klantenservice tot finance en tot operations, Het controleren van contracten, facturen die ingeboekt moeten worden en artikelen die geschreven moeten worden. Het kan allemaal via AI.” Je hebt het nu over dienstverleners. Het is vooral interessant voor dienstverleners? “Ik denk dat je daar inderdaad een heel grote slag kunt maken. Maar het is ook geschikt voor bijvoorbeeld bedrijven op het gebied van automotive, als het gaat om engineering. Ze kunnen hiermee bepaalde wiskundige formules uitrekenen. Maar denk ook aan zelfrijdende auto’s. Hier worden AI-componenten gebruikt. Of denk aan computer vision camera’s. Dat is een vorm van AI. Zo’n camera kan worden gebruikt om personen of objecten op foto’s te identificeren. Het kan dus voor een scala aan activiteiten ingezet worden.” Chatbots is ook één van de toepassingen? “Ja, uiteraard. Voor de klantenservice van een bedrijf is een chatbot één van de meest gebruikte toepassingen. Vaak word je nog bij de iets complexere vragen doorgestuurd naar een medewerker. Maar de antwoorden die een chatbot niet kan geven, worden steeds meer opgevangen door AI. Als een organisatie nog nooit met AI heeft gewerkt, kost het vaak tijd om dat te adopteren en om daarmee te kunnen werken.” Welke problemen kun je met AI oplossen? “In Nederland hebben we bijvoorbeeld een krappe arbeidsmarkt. We kunnen AI inzetten om dat tekort aan werknemers voor een gedeelte op te lossen. Het kan taken overnemen.” En aan wat voor banen denk je dan bijvoorbeeld? “Ik denk aan overal waar er een tekort is. Bijvoorbeeld de accountancy, de architectuur of de zakelijke dienstverlening, waar veel data beschikbaar zijn. Waar je echt fysieke mensen nodig hebt, zoals in de bouw, daar is het nog niet geschikt voor. Dat gaat nog even duren.” Hoe kan jouw bedrijf andere bedrijven helpen op het gebied van AI? “Wij zitten echt midden in dat spectrum. We helpen organisaties om de hele adoptiefase in te gaan, om te begrijpen hoe je het kan toepassen. En hoe je daar ook richting de toekomst wendbaar voor kan worden. We helpen organisaties door de hele journey op het gebied van AI heen, van het begin tot het einde. Je kunt er niet veel mee als je data niet op orde is, of als je securitymaatregelen niet goed zijn georganiseerd. Je moet dat soort zaken dus wel op orde hebben en daar helpen we mee.” Krijgen jullie veel verzoeken van bedrijven op het gebied van AI? “Zeker. Steeds meer organisaties lopen gewoon tegen het feit aan dat er een arbeidstekort is. Ze hebben een tekort aan een bepaalde expertise. Ze zijn dan aan het onderzoeken wat voor nieuwe alternatieven er zijn. Ze komen dan in gesprek met ons. Wij proberen ze vanuit dat perspectief end-to-end te helpen.’’ |
Steeds meer bedrijven zetten Artificial Intelligence in. Ze gebruiken verschillende soorten AI-toepassingen, waarmee bijvoorbeeld artikelen worden geschreven of facturen kunnen ...

Inhoudsopgave:
Tags: