De principes van een flat design

Websites en apps worden steeds vaker voorzien van een flat webdesign. Dit is een nieuwe trend op het gebied van webdesign en het antwoord op de behoefte aan meer rust. In deze wereld worden wij namelijk overspoelt met informatie en snakken wij hier en daar naar een rustige sfeer. Een flat design is erg plat, zoals de naam al zegt. Veel overbodige franjes zijn weggelaten, zodat er meer ruimte is voor een rustige sfeer. Grote partijen zoals Apple, Google en Microsoft hebben de eerste stappen richting een flat design al gezet. Eerst probeerden we de werkelijke wereld na te bootsen met perceptie en diepte, maar nu stappen we over op een plat en rustgevend design. Dit is wat gebruikers willen. Ze zijn, tussen de duizenden boodschappen per dag, op zoek naar eenvoud.

Een flat website design bestaat uit tweedimensionale elementen. Het concept kent geen embossing, gradients, drop shadows of bevels. Dit is in tegenstelling met het skeuomorphic design waarin al deze elementen wel worden toegepast om een 3D-ervaring te creëren. Knoppen en iconen worden zo makkelijk mogelijk gehouden. Vaak passen ze maar één of twee kleuren hierin toe. Grijstinten en wit of zwart wordt vaak gebruikt om zo alles een eenvoud te gunnen. De vormen zijn ook erg simpel. Vaak worden er cirkels, vierkanten en rechthoeken gebruikt. De toegepaste typografie wordt met elegante en goede fonts uitgevoerd. De plaatsing van de tekst is van groot belang in een flat design. Het zorgt voor rust, maar ook voor een onderscheid in concurrentie. Jobs werd wereldberoemd door het design van de software van Apple. Een belangrijk aspect hierbij is dat hij een studie in kalligrafie heeft gedaan. Dit is de kunst van het schoonschrijven. Times New Roman, Arial en Helvetica hebben hun beste tijd onderhand wel gehad. Je moet op zoek gaan naar nieuwe, schone en heldere fonts. In een flat design kom je vaak slanke fonts tegen, net zoals je in het iOS design kunt opmerken.

Voor meer info : Bezoek de bron van dit bericht