3 tips bij agressie op de werkvloer

Je veilig voelen op je werkplek is een grondrecht. Maar in veel werkomgevingen kan een veilig gevoel gemakkelijk gevaar lopen ...

Inhoudsopgave:

Je veilig voelen op je werkplek is een grondrecht. Maar in veel werkomgevingen kan een veilig gevoel gemakkelijk gevaar lopen als agressie op de werkplek de kop opsteekt. Het staat misschien niet op elke werkplek bovenaan de gezondheids- en veiligheidsagenda, maar agressie kan ernstige gevolgen hebben voor je medewerkers en je bedrijf als er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan. De impact van agressie op de werkplek voor werknemers is aanzienlijk en beïnvloedt hun gevoel van psychologische veiligheid, slaap en fysieke gezondheid, dienstverband, werkplezier. Werkgevers ervaren ook de kostbare gevolgen voor financiële prestaties, reputatieverslechtering en verminderde productiviteit. Agressie op de werkvloer is dus een belangrijk probleem dat serieus aangepakt moet worden. Zo is het mogelijk om alarmeringsoplossingen in te schakelen, waarbij professionals en bedreigde personen altijd verbonden zijn. Meer informatie over persoonsalarmering is te vinden op Secure2go.nl/be/. Lees verder voor 3 nuttige tips bij agressie op de werkvloer.

Wees voorbereid

Leer ten eerste hoe je potentieel gewelddadige situaties kunt herkennen, vermijden of verspreiden door persoonlijke veiligheid trainingsprogramma’s bij te wonen. Ook is het belangrijk om supervisors te waarschuwen bij eventuele zorgen over veiligheid of beveiliging en meld alle incidenten onmiddellijk schriftelijk. Vermijd ook zoveel mogelijk alleen reizen naar onbekende locaties of situaties. Daarbij kan het nuttig zijn om een agressie noodknop bij je te dragen. Dit helpt levens te redden op de werkplek en houden het personeel dagelijks veilig. Of het nu gaat om de verbeterde reactiesnelheid op een medisch noodgeval of om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats zijn om een potentieel gevaarlijke confrontatie te helpen de-escaleren, ze hebben keer op keer hun waarde bewezen.

Zoek opheldering en spreek degene aan

Als je het type persoon bent dat stilstaat bij agressief gedrag, kun je persoonlijk contact opnemen met het individu om hem te laten weten dat wat hij heeft gedaan niet in orde was en hem te vragen hoe je effectief kunt samenwerken. Een vraag stellen ter verduidelijking is een geweldige manier om passieve agressie snel te verminderen. Als iemand iets heeft gezegd waar je niet zeker van bent, vraag het dan op een oprechte manier. Als iemand de hints echt niet krijgt, is het misschien de moeite waard om gewoon door hun spellen te snijden en een schoppen een schoppen te noemen. Het kan moeilijk zijn om hier niet agressief over te komen, dus het is belangrijk dat het geen beschuldiging is – het is gewoon een meer directe vorm van verduidelijking.

Verwijder jezelf van de situatie

De chronisch passief-agressieve mensen onder ons kunnen ook gewoon te veel hard werken zijn. Als dat zo is, en je bent echt niet in de stemming om te blijven proberen door de onzin heen te snijden, is er misschien de mogelijkheid om jezelf gewoon te verwijderen van de situatie. Dit kan in sommige gevallen natuurlijk minder makkelijk zijn, maar als je het echt moeilijk hebt, is het de moeite waard om door te breken. Dit kan helpen om verdere escalatie te voorkomen. Haal bij woede zo nodig diep adem om te voorkomen dat je met emoties en defensief terug reageert, dit helpt je bij de feiten te blijven.

 

https://secure2go.nl/be/

Gerelateerde Berichten

Vergaderen met meer impact begint bij bewust kiezen  In veel organisaties zijn vergaderingen vaste prik. Wekelijks, soms zelfs dagelijks, schuiven collega’s aan om de voortgang

...

Een dag weg met collega’s doet vaak meer dan je denkt. Even geen werkoverleggen of volle inboxen, maar tijd om elkaar op een andere manier

...

Verhuizen met een bedrijf is net even iets anders dan een paar dozen inpakken en een adreswijziging doorgeven. Er zijn medewerkers bij betrokken, werkplekken moeten

...

De eerste meters bepalen het gevoel  Een optiekzaak verkoopt meer dan monturen en glazen; je verkoopt rust, vertrouwen en een vleugje eigenheid. Dat begint al

...

Het energielabel van een bedrijfspand is allang geen administratief bijzaakje meer. Waar het ooit slechts een vinkje op een checklist was, speelt het tegenwoordig een

...

Het is fascinerend hoe een simpele verpakking meer kan zeggen dan duizend woorden. In een wereld waarin consumenten steeds meer bewust worden van hun keuzes,

...

Als recreatieondernemer weet je hoe belangrijk het is dat boekingen soepel verlopen. Of je nu een camping runt, vakantiehuisjes aanbiedt of een attractiepark beheert: een

...

De waarde van afgeschreven IT Oude laptops, servers of smartphones worden vaak gezien als afval, maar bevatten waardevolle componenten zoals goud, koper, en hoogwaardige microchips.

...

Voor bedrijven die zich richten op de zakelijke markt is het opbouwen van een kwalitatieve klantenlijst essentieel. Een veelgebruikte methode om snel relevante prospects te

...

Het regelen van je schenkingen of erfenis is waarschijnlijk niet iets waar je dagelijks mee bezig bent. Toch is het slim om hier op tijd

...

Midden in Nederland, midden in de actie  Utrecht staat bekend als het kloppende hart van Nederland. Niet alleen geografisch, maar ook economisch en cultureel. Deze

...

Een gast scant de tafel nog voor hij het menu opent. Glanzend, strak vormgegeven bestek bepaalt dan meteen hoe professioneel de service oogt. Sola-modellen zijn

...

Moderne gebouwen vragen om efficiënte oplossingen voor zowel goederenvervoer als parkeren. Door een goederenlift te combineren met een betrouwbare autolift, ontstaat er een slimme en

...

Steeds meer vrijheid, maar ook uitdagingen Werken onderweg is inmiddels geen uitzondering meer. Steeds meer mensen werken hybride of zijn volledig locatie-onafhankelijk. Denk aan consultants,

...

Een uitzendbureau in Maastricht kan jou helpen bij het vinden van werk dat echt bij je past. In deze stad is veel werk te vinden,

...

Waarom beleving het nieuwe overtuigen is  In een wereld waarin consumenten dagelijks worden overspoeld met reclame, is het niet langer genoeg om alleen zichtbaar te

...