Exclusief bedrijf Nederland
Image default
Zakelijke dienstverlening

5 Etiquettetips die zorgen voor een professionele beleving bij Vonk360.nl

Of je nu aan je eerste stage begint of al vele jaren werkervaring hebt, het is belangrijk hoe je je op het werk bijvoorbeeld een werkplek bij Vonk360.nl aan anderen presenteert. Een professionele toon zetten is cruciaal om nieuwe relaties op te bouwen en ervoor te zorgen dat je een positieve, succesvolle ervaring op de werkvloer hebt. Ongeacht waar deze werkvloer zich bevindt.

Maak een goede eerste indruk met Vonk360.nl

Mensen vormen vaak binnen enkele seconden na een ontmoeting al een indruk van anderen, dus het is belangrijk dat je je ook op je werkplek bij Vonk360.nl als een professional presenteert. Wees je bewust van je lichaamstaal en hoe anderen die kunnen opvatten. Een goede vuistregel is om rechtop te staan, oogcontact te houden en te glimlachen! Zorg ervoor dat je van tevoren op de hoogte bent van de kledingvoorschriften en het beleid van de werkplek. Kom op tijd en wees voorbereid op belangrijke vergaderingen.

Vermijd geroddel

Hoe je mensen behandelt, zegt veel over jezelf. Vel geen waardeoordeel over het belang van mensen op de werkplek en spreek niet negatief over je collega’s, zelfs niet als je je gefrustreerd voelt over een bepaalde situatie. Wees ook bedachtzaam in je omgang met je leidinggevende(n), collega’s en ondergeschikten.

Communicatie is essentieel

Communicatie is een belangrijk onderdeel van de etiquette op de werkplek. Soms is het niet wat je zegt, maar hoe je het zegt dat telt, dus let goed op hoe je communiceert met je collega’s tijdens vergaderingen en één-op-één gesprekken. Wat e-mail betreft, moet je ervoor zorgen dat je correspondentie binnen en buiten je werkplek duidelijk en zonder spelfouten is geschreven. Vergeet niet dat e-mail een permanent verslag is van elk gesprek, dus schrijf nooit iets op wat je in iemands gezicht zou zeggen.

Begrijp je werkomgeving

De waarden, het beleid en de procedures van een werkomgeving kunnen in het begin moeilijk te onderscheiden zijn. Als je in een grotere organisatie werkt met een gestructureerde personeelsafdeling, heb je misschien toegang tot een HR-manager of interne trainingen om je op de hoogte te houden van de verwachtingen van je organisatie. In een kleinere werkomgeving kan een deel van die kennis komen van het observeren van anderen en het stellen van vragen aan je collega’s wanneer dat nodig is. Ten slotte kan het observeren van de sfeer en de handelingen van anderen je helpen te begrijpen wat gepast is en wat niet, en hoe je het beste door de werkomgeving kunt navigeren met behoud van je professionaliteit.

Naarmate de wereldmarkt groeit, groeit ook de behoefte om meerdere internationale normen van zakelijke etiquette te begrijpen. Als je een baan of stage in een ander land aanvaardt, doe dan onderzoek naar de juiste etiquette, cultuur en gewoonten voor zowel dat land als de organisatie waarvoor je wilt gaan werken.

Wees persoonlijk en toch professioneel

Het delen van informatie over je persoonlijke leven is jouw keuze, maar wees voorzichtig als het gaat om wat je deelt; sommige collega’s zijn opener dan anderen en kunnen ervoor kiezen om hun persoonlijke leven ook privé te houden. Zo kan het ook zijn dat je persoonlijke gesprekken, e-mails en andere niet-werkgerelateerde taken wilt beperken tot na werktijd. In je eigen werkruimte is het prima om persoonlijke accenten aan te brengen, maar vergeet niet dat je collega’s de ruimte zullen zien en deze zullen beschouwen als een reflectie van je professionele zelf. Tot slot is het goed om collega’s te leren kennen, maar respecteer altijd de ruimte van anderen. Als je iets met hen wilt bespreken, loop dan niet zomaar naar binnen; klop aan of maak je aanwezigheid kenbaar, en vraag altijd om een afspraak voor later op de dag als zij het op dat moment druk hebben.

Of je nu aan je eerste stage begint of al vele jaren werkervaring hebt, het is belangrijk hoe je je op het werk bijvoorbeeld een werkplek bij Vonk360.nl aan anderen presenteert. Een professionele toon zetten is cruciaal om nieuwe relaties op te bouwen en ervoor te zorgen dat je een positieve, succesvolle ervaring op de werkvloer hebt. Ongeacht waar deze werkvloer zich bevindt.