Ray Kelvin wilde nooit het gezicht zijn van het modemerk dat hij in 1988 oprichtte, dus hij noemde het Ted Baker – een naam die in gesprek kwam en bekend van de Ted Baker tas. Hij is een teruggetrokken personage en is zelden gefotografeerd zonder een rekwisiet om de helft van zijn gezicht te bedekken. Kelvin heeft gezegd dat hij het fictieve personage Ted Baker heeft uitgevonden om zich af te scheiden van het merk voor het geval het failliet zou gaan. Hij is nu gestopt als directeur van de keten die hij van een enkele overhemdwinkel in Glasgow heeft opgebouwd tot een wereldwijd merk – een van de meest succesvolle modeverhalen van Groot-Brittannië – na beschuldigingen van intimidatie die begin december door de waarnemer zijn gemeld. De 63-jarige Noord-Londenaar, die in 2011 werd bekroond met een CBE voor diensten aan de mode-industrie, heeft mode in zijn bloed. Zijn vader Alf was eigenaar van een kleine blousefabriek in Tottenham, en hij werkte in de kleermakerswinkel van de familie vanaf zijn negende jaar naast zijn moeder Trudie, die later in de winkels van Ted Baker werkte tot aan haar dood in 2011. In het begin van de jaren zeventig begon Kelvin via PC Clothing Ltd met het leveren van dameskleding aan de winkeliers op straat, voordat hij de mogelijkheid zag om zich te specialiseren in mannenshirts. Ted Baker werd geboren als een winkel die 400 soorten hemden verkocht in Glasgow met de steun van de Schotse warenhuisgroep A Goldberg & Sons. De eerste jaren waren zwaar – de oprichter sliep soms op de vloer in de winkels – maar eigenzinnige details over Ted Baker’s shirts, pakken en jurken hielpen het merk zich te onderscheiden in de modewereld. Kelvin, die vorig jaar £1,3 miljoen werd betaald en zonder loonsverhoging vertrekt, leidde het bedrijf vanaf het begin als chief executive en bracht het in 1997 naar de Londense beurs. Ted Baker heeft nu wereldwijd 550 verkooppunten en een jaaromzet van bijna £600m. |
