Hoe kom je van je abonnement af

Hoe frustrerend is het als je een abonnement wil opzeggen en na twee uur zoeken en bellen is het nog steeds niet gelukt. Dit klinkt misschien onwerkelijk, maar dit is helaas nog vaak het geval. Het opzeggen van een abonnement is een van de grootste frustratiebronnen van mensen. Hoe kan het dat aanmelden heel gemakkelijk en opzeggen zo moeilijk.

 

Consumentenbond

De consumenten bond heeft recent onderzoek gedaan naar het opzeggen van een abonnement. Uit het onderzoek bleek dat vooral loterijen, goede doelen, tijdschriften en energiebedrijven moeilijk op te zeggen waren. Wil je bijvoorbeeld de hartstichting opzeggen, dan hang je eerst uren aan de telefoon met een medewerker. Bij veel goede doelen en loterijen is het zo dat je alleen telefonisch kan opzeggen. Zo willen ze proberen je te overtuigen om toch klant te blijven. Voor sommige mensen is de drempel om te bellen te hoog en zullen daarom ook minder snel geneigd zijn op te zeggen. De meeste klachten over het opzeggen van abonnementen komen binnen na grote campagnes.

 

Kleine lettertjes

Vaak is het zo dat, als een bedrijf al de mogelijkheid heeft om online op te zeggen, dit vaak verstopt zit in de privacyverklaring. Zo zorgen ze ervoor dat jij gedwongen wordt om te gaan bellen of uren te gaan zoeken. De wetgeving rondom het opzeggen van overeenkomsten is niet heel duidelijk. Volgens de wet is het verplicht dat je op dezelfde manier een overeenkomst moet kunnen opzeggen en afsluiten. Echter is het niet duidelijk op welke manier dit aangeboden moet worden. Het wegstoppen van de opzeggingsvoorwaarden is dus niet verboden. Als het aan de consumentenbond ligt dan kan je het beste opzeggen via email.

 

Uitzonderingen

Gelukkig zijn er ook bedrijven die het wel goed geregeld hebben. Financiële instellingen nemen hierin het voortouw. Het opzeggen van een bank of verzekering kan vaak al binnen een paar kliks geregeld zijn. Streamingsdiensten en datingsites hebben het gelukkig ook vaak goed geregeld. En wat de rest betreft. Na het onderzoek van de consumentenbond zijn er een paar bedrijven die beterschap hebben beloofd. De rest kwam helaas alleen maar met smoesjes.

 

https://web-wings.nl/