Exclusief bedrijf Nederland
Image default
Bedrijven

Waar kan Excel voor worden gebruikt?

Je zou beter kunnen zeggen: waar dient Excel niet voor? Microsoft Excel is een multifunctionele reken- en database tool die makkelijke overzichten kan maken op onder andere financieel gebied. Veel bedrijven maken hierdoor gebruik van het programma. In deze blog vind je een paar handige taken waarvoor Excel gebruikt kan worden.

1. Urenregistratie  

Werkuren worden meestal geregistreerd door een kloksysteem die aanwezig is op kantoor. Echter wordt er vandaag de dag steeds meer thuis gewerkt en zullen de werkuren dus online moeten worden geregistreerd. Alhoewel hier al een aantal programma’s voor zijn is Excel een prima programma om de werkuren registratie bij te houden van verschillende werknemers. Doormiddel van de som- en tabelfuncties is het makkelijk om gewerkte uren van weken of maanden nauwkeurig op te tellen. Dit kun je als werkgever al deels zelf doen door een tabel aan te maken waar de verschillende somfuncties al staan genoteerd. Om fraude te voorkomen je bepaalde cellen individueel laten vergrendelen zodat de werknemer hier geen invloed op kan uitoefenen. Excel heeft wel het nadeel dat het moeilijk te openen en te bewerken is op de mobiele telefoon.

2. Financiële zaken

Voor zowel particulieren als bedrijven is Excel een uitstekend programma om te gebruiken voor financiële zaken zoals het maken van een overzicht van alle maandelijkse of jaarlijkse kosten en baten. Door de som- en tabelfuncties die Excel bevat is het makkelijk om zelf een balans om te stellen. Op deze manier heb je voor jezelf óf je bedrijf een goed overzicht van de maandelijkse inkomsten en uitgaven en weet je precies wat je omzet minimaal en je kosten maximaal moeten zijn.

3. Administratieve zaken

Excel is een grote tabel in zichzelf waar oneindig veel klanten in kunnen worden geregistreerd. Door de zoek- en sorteer functies is het makkelijk om door een klantendatabase te navigeren. Gebruik een histogram in excel om een duidelijk overzicht te maken van al je klanten. Een histogram in Excel geeft een grafische weergave van de frequentiedeling van in klasse gegroepeerde data.

https://hulpbijexcel.nl/histogram-in-excel/