Exclusief bedrijf Nederland
Image default
Bedrijven

Professioneel feest organiseren

Een feest organiseren dat kunnen de meeste mensen wel. Alleen een professioneel feest met de puntjes op de i? Dat kan lang niet iedereen. Feesten organiseren is een vak apart. Wil je echt tot het uiterste gaan? Dan is het slim om ten minste over de volgende zaken na te denken…

Waarom

Veel mensen beginnen met het organiseren van een feest met dingen zoals: hoeveel mensen moeten er komen en wellicht heb je ook al een locatie op het oog. Het kan ook zijn dat je al voor ogen hebt wat het budget is. Wie wil je laten spreken of optreden, dat soort dingen dus, de praktische dingen. En, dat is dus waar het al mis gaat. Het gaat namelijk niet alleen over de praktische dingen. Het gaat vooral eerst over de basis: waarom wil je een feest organiseren?

Begin je niet met die basis? Dan begin je met, zoals bijvoorbeeld Claudia Alberda van C-vents het zo goed verwoorden kan, met zenden. En met zenden als basis sla je de plank meestal gewoon finaal mis. Claudia helpt mensen om een next level event te organiseren. Dat is dan ook meteen een tweede tip: huur iemand in zoals zij. Op die manier komt dat met die waarom en alles wat daarbij hoort wel goed.

Strategie

Vanuit een goede why, visie, missie etc. Ga je pas naar de meer concrete zaken. Wat wil je doen en wat voor een budget heb je daarvoor nodig? Hoe kom je aan dit budget. Wat zijn eventuele alternatieven? Bedenk goed dat een event organiseren een proces is. Niet iets dat je in 5 minuutjes even ruw al qua opzet klaar hebt staan. Nadenken over bijvoorbeeld een ticketsysteem voor evenementen? Dat is iets wat later in het proces komt.

Ticketsysteem evenementen

Uiteindelijk als je het hele waarom ontrafeld hebt: de doelgroep helder hebt en alle andere strategische en gevoelsmatige items echt doorgewerkt hebt, dan pas komen de hele praktische dingen aan bod. Dan mag je gaan nadenken over je ticketsysteem voor evenementen. Een goed ticketsysteem voor evenementen is namelijk nog steeds belangrijk. Alleen niet te vroeg in het proces van organiseren.