De kans is groot dat je die koppen in je inbox wel eens hebt gezien. Je weet wel, die op het eerste gezicht legitiem lijken, maar waarvan je bij nader inzien ziet dat ze je proberen op te lichten. Ze worden phishing e-mails genoemd, en ze zijn ontworpen om je te verleiden je persoonlijke gegevens weg te geven of op een kwaadaardige link te klikken. En als je niet oppast, kunnen ze heel overtuigend zijn en voor veel problemen zorgen. Wat is phishing?In het huidige digitale tijdperk is het belangrijker dan ooit om je bewust te zijn van de gevaren van phishing. Phishing is een soort cyberaanval waarbij frauduleuze e-mails of websites worden gebruikt om gebruikers te verleiden tot het verstrekken van gevoelige informatie zoals wachtwoorden, creditcardnummers of bankgegevens. Deze informatie kan dan worden gebruikt voor identiteitsdiefstal of financiële diefstal. Phishers kunnen deze informatie ook gebruiken om toegang te krijgen tot bedrijfssystemen en schade aan te richten in je bedrijf.
Hoe kun je zien of een e-mail of website legitiem is? Er zijn een paar dingen waar je op kunt letten:
Als je een van deze signalen ziet, ga dan voorzichtig te werk. De beste manier om met een verdachte e-mail om te gaan is hem te verwijderen of naar de spam-mailbox te verplaatsen zonder hem te openen of er op enigerlei wijze op te reageren.
Het belang van een awareness trainingPhishing is een van de meest voorkomende cybercriminaliteit, en toch trappen er nog zoveel mensen in. In 2021 alleen al werden er meer dan 1,5 miljoen phishingaanvallen gemeld. En nu steeds meer mensen thuiswerken, neemt het risico op phishing alleen maar toe. Door je werknemers in- en voor te lichten over de gevaren van phishing-zwendel en hoe ze die kunnen herkennen, kun je je bedrijf helpen beschermen tegen cyberaanvallen.
Hoe je bedrijf beschermen tegen phishing-aanvallenNaast training van werknemers zijn er nog een paar andere stappen die je kunt nemen om je bedrijf te beschermen tegen phishing-aanvallen, zoals:
Awareness training op locatie tegen phishing is een effectieve manier om werknemers te helpen voorkomen dat ze slachtoffer worden van deze aanvallen. De training verschaft werknemers de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om phishing-pogingen te herkennen en stappen te ondernemen om zich te beschermen. Bovendien geven de praktijkoefeningen werknemers de kans om hun nieuwe vaardigheden in een veilige omgeving te oefenen, zodat ze beter voorbereid zijn als ze ooit met een echte phishing-aanval te maken krijgen.
|
