Hoe realiseer je bestelgemak voor jouw B2B klant?

Iets wat je vaak hoort tegenwoordig: tijd is geld. Zakelijke inkopers willen het liefst zo makkelijk mogelijk en zonder moeite bestellingen kunnen doen tijdens het bestelproces om tijd te besparen. Maar hoe realiseer je bestelgemak voor de B2B klant?

Door bestelgemak voor de B2B klant realiseer je omzetgroei.

Wist je dat je meer omzet kunt genereren door beter in te spelen op de wensen van je B2B klant, door het hen zo makkelijk mogelijk te maken? Dit levert zoveel voordelen op. Niet alleen voor hen, maar ook voor jou als B2B e-commerce manager.

Het blijkt dat B2B klanten verwachten dat zij de helft van hun inkopen online gaan bestellen. Laat ons je helpen met onderstaande 7 tips, zodat de B2B klant eenvoudig en snel kan bestellen.

Op deze manieren kun je het je B2B klant nog makkelijker maken:

Persoonlijke bestellijst

De inkoper zelf of de accountmanager kan deze aanmaken in jouw webshop. De inkoper moet vaak na elke x periode ongeveer dezelfde bestelling doen. Het is dus erg gemakkelijk voor hem om deze bestellijst te gebruiken, waardoor je omzet wel met 70% kan groeien.

Excel order import

Dit kan ook voor een bepaalde periode een oplossing zijn. Het helpt je aan te passen aan de oude gewoonten van je klant. Excel lijsten zijn bij sommige organisaties nodig omdat zij deze gebruiken bij bestellingen. Hierin staat wat voor producten de inkopers nodig hebben. Het bespaart hen veel moeite en tijd als zij deze lijsten in jouw bestelsysteem kunnen importeren. Hierdoor hoeven zij de producten niet los van elkaar opgezocht en geselecteerd te worden in je webshop. Wat eigenlijk nog handiger is: als de inkopers via hun eigen account de orders in hun shop toevoegen.

Zoeken op productcode

Voor inkopers is dit een snelle manier om producten te kunnen vinden in je webshop. Ook klanten die geen gebruik maken van Excel lijsten, kunnen hierdoor snel de producten vinden die zij nodig hebben.

Online inkooprollen

Bij een zakelijke aankoop zijn er meerdere mensen betrokken. De B2B klant hecht waarde aan dat er meerdere rollen betrokken worden bij een aankoop. Je kunt bijvoorbeeld denken aan: een assistent die de order klaarzet en een manager die deze autoriseert.

 

Mobile ordering

Wie gebruikt er tegenwoordig geen mobiele telefoon? 22% gebruikt een mobiele telefoon voor de productaankoop. Je webshop optimaliseren voor een mobiele telefoon is dus een must do! Als je echt iets extra’s wilt betekenen voor je klant, is een mobiele applicatie als verlengstuk van je webshop erg functioneel. Je kunt hierbij denken aan een applicatie waarmee producten in het magazijn kunnen worden gescand en besteld.

PunchOut OCI of cXML koppeling

Hierdoor wordt jouw webshop gekoppeld aan het ERP of inkoopsysteem van je klant. De klant kan vanuit hun eigen ERP of inkoopsysteem inkopen in jouw webshop. Hoe ideaal is dat? Informatie en prijzen zijn up to date waardoor de inkoper geen moeite hoeft te doen voor het opzoeken van de artikelnummers en het opsturen van de order. Als de inkooporder is goedgekeurd, komt hij direct terecht bij je webshop. Dit bespaart veel tijd.

Internet of Things

Dit kan erg belangrijk zijn in B2B e-commerce. Vraag jezelf eens af: wat als sensoren in een machine zelf aangeven dat er een onderdeel vervangen moet worden? Of een snoepautomaat die op tijd aangeeft dat hij bijgevuld moet worden? Het is belangrijk dat de inkoper slimme apparaten inzet, zodat hij zich kan richten op andere belangrijke taken. Je hoeft hierdoor niet bang te zijn ‘nee’ te verkopen. Slimme apparaten geven orders direct door zodra dit nodig is.

 

Heb je veel aan deze tips gehad? Hier kun je vergelijkbare blogs lezen.

 

https://www.h1.nl/7x-bestelgemak-voor-de-b2b-inkoper/