Exclusief bedrijf Nederland
Image default
Internet

Vergroot je omzet met converterende teksten

Het is heel fijn als je het aantal bezoekers op je website hoog is, maar veel belangrijker is dat deze bezoekers converteren in klanten. Met andere woorden: dat deze bezoekers een aankoop doen, informatie aanvragen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Er kunnen veel manieren zijn om van een bezoeker een klant te maken, maar het begint allemaal met het schrijven van converterende teksten. Het eerste wat een websitebezoeker immers doet is jouw teksten lezen, en als deze weinig prikkelen en niet aanzetten tot actie, ben je deze bezoeker al gauw kwijt. Maar, converterende teksten schrijven, hoe doe je dat?

 

Zorg voor een duidelijke structuur/opmaak

Stel je voor dat een bezoeker op je website terechtkomt, en daar één grote lap tekst ziet, zonder enige opmaak. De drempelwaarde om deze tekst te lezen is veel te hoog, waardoor je die bezoeker direct kwijt bent. Het is dus zaak dat je de tekst aantrekkelijk maakt om te lezen, en dat kan op verschillende manieren. Het belangrijkste is dat de tekst scanbaar wordt, wat wil zeggen dat die bezoeker in één oogopslag moet kunnen zien waar elk deel van de tekst over gaat. Voeg dus duidelijke, beschrijvende tussenkoppen toe, en maak je alinea’s niet te lang. Zo’n 100 woorden max. per alinea is prima, en als een alinea toch langer is, overweeg dan om wat marge (oftewel witregels) tussen de verschillende delen toe te voegen.

 

Durf actief te verkopen met call-to-actions

Veel ondernemers denken dat het pusherig overkomt als ze de lezer actief aansporen om een aankoop te doen. Dit is echter niet het geval, zolang je het maar aantrekkelijk genoeg maakt. Een knop waar ‘bestel nu’ op staat is zeker niet pusherig, en af en toe in je tekst vermelden ‘neem direct contact met ons op voor een vrijblijvende offerte’ ook niet. Durf voor je product te gaan staan, en wees niet te liefjes, zo laat je namelijk het initiatief bij de lezer liggen, en dat gaat ten koste van je conversie. Een bezoeker heeft die push namelijk meestal nodig om tot actie (conversie) over te gaan.

 

Maak gebruik van storytelling

Merk je dat je tekst vol met saaie feitjes staat en dat het niet echt vermakelijk is om te lezen? Dan zou je wat storytelling toe kunnen passen. Je creëert als het ware denkbeeldige situaties, waar de lezer zich in zou kunnen herkennen. Benoem bijvoorbeeld een probleem dat veel mensen hebben, en vul vervolgens in hoe jij of jouw bedrijf daar korte metten mee kan maken. Of schets een gedetailleerd beeld van hoe jouw product kan worden gebruikt, waardoor mensen er gevoel bij krijgen in plaats van enkel praktische informatie. Het storytelling principe werkt in feite voor vrijwel elke business, want je speelt ermee in op iemands gevoel, en laat zien wat diegene écht aan jouw product of dienst heeft.