Interview met een onderzoeker en sourcing manager

Om ervoor te zorgen dat het bedrijf geen problemen ondervindt met kandidaten, moet u een specialist vinden die een hoogwaardige cv-stroom kan creëren. In ons artikel bespreken we wie we moeten bellen voor een interview – een distributeur of een sorteerder.

Als het bedrijf een specialist heeft die op zoek is naar kandidaten, blijft u inkomende kandidaten ontvangen. Een recruiter, in de traditionele zin, is een specialist die net aan zijn rekruterings- of HR-carrière begint. Het verwerkt inkomende reacties, stelt zoekopdrachten in op werksites, plaatst vacatures op sites die relevant zijn voor het onderwerp. De gevonden cv’s worden zonder overleg met de kandidaten overgedragen aan de hr-manager of recruiter. Maar de HR-wereld zou te simpel zijn als de verwarring alleen bestond tussen recruiter en onderzoeker. Een aantal specialisten onderscheidt het vak sorteerder apart. Een “sorter” is grofweg een geavanceerde onderzoeker. Hij begrijpt de markt beter, bouwt een zoekstrategie op en past analytics toe om tot het beste resultaat te komen.

Grote bedrijven en wervingsbureaus hebben onderzoekers, recruiters en zelfs sourcers. Maar in kleine bedrijven en start-ups zullen alle bovenstaande rollen worden vervuld door een HR-manager, die ook verantwoordelijk zal zijn voor de aanpassing van het personeel en de HR-administratie.

Resecher zoekt meestal naar gespecificeerde parameters binnen een specifieke vacature. Zoek bijvoorbeeld python-ontwikkelaars die met scikit-learn hebben gewerkt met meer dan 3 jaar ervaring. Sourcing is naar mijn mening een meer fundamenteel en breder concept, dat ook gebaseerd is op de kennis van de specialist van de markt, zoekbronnen, technologieën en een gedetailleerde klantvraag. Een goede recruiter is om te beginnen zoiets als een sourcingstrategie: waar is het beter om zulke mensen te zoeken, in welke bedrijven, met welke middelen. Zo iemand hoeft niet per se op trefwoorden in het cv te zoeken, hij gebruikt een look-alike-strategie. Wetende dat ontwikkelaars bij bedrijf N soortgelijke taken uitvoeren, kan hij ze vinden, ook al schrijven ze misschien niet over de technologieën in hun profielen.

Niet elke marketeer kent internetmarketing, niet elke recruiter kent sourcing. Sourcing is de vaardigheid die de transformatie van de markt laat zien en daarmee de transformatie van het rekruteringsberoep zelf. Het is onwaarschijnlijk dat een recruiter, zelfs een groot bedrijf met een luidruchtig merk, het zich nu kan veroorloven om te ontspannen en reacties op werklocaties te “harken” en te werken met de binnenkomende stroom cv’s. Veel concurrentie voor kandidaten dicteert de overgang van snijden naar zinvolle sourcing.

Vragen om de sorteerder te stellen tijdens het interview:

  • Naar wat voor soort specialisten zocht u het vaakst? Wat heb je beter gedaan? Waarom?
  • Wat is het percentage actief zoeken (vergeleken met passief)
  • Welke tools gebruik je voor actief zoeken?
  • Voor welke vacatures zoek je niet graag specialisten? (Het ideale antwoord is dat het saaier is om te zoeken naar mensen die gemakkelijk te vinden zijn)
  • Hoe ontwikkel je je professioneel, hoe leer je over trends op het gebied van rekrutering, digitaal of IT?
  • Vertel ons over het moeilijkste sourcingproject.

global recruitment selection

https://www.globalrecruitment.info/